Als docent ben je altijd op zoek naar manieren om de leerlingen meer te betrekken bij de les, meer uit te dagen en zo veel mogelijk te activeren. Flipping the classroom is een didactische aanpak waarbij gebruik van ict kan helpen bij het leerproces van de leerling en het aansturen en ondersteunen van de leerlingen door de docent.
Hiernaast zie je een podcast over de basis van genetica die ik gemaakt heb om flipping the classroom uit te proberen. Dit bleek een succes en daarom zal ik hier veel vaker gebruik van maken en meerdere video's gaan maken. Voor de leerlingpagina horende bij deze podcast, ga naar podcasts genetica. |
|
Wat is flipping the classroom?
Ondanks de vele variaties op het frontaal lesgeven en de vele werkvormen die dit doorbreken bestaan veel lessen nog uit de volgende werkwijze: in de les wordt een nieuw onderwerp uitgelegd en hoofdzakelijk vindt de toepassing plaats thuis, als huiswerk. Uiteraard vindt er ook verwerking in de klas plaats. Flipping the classroom draait dit concept om, door het (grootste gedeelte van het) onderdeel informatieoverdracht thuis te laten plaatsvinden door middel van video's of andere bronnen. In de les kunnen de leerlingen de stof dan verwerken en toepassen en kan de docent dit proces
Wat zijn de voordelen?
De leerlingen kunnen de leerstof
De docent
- op hun eigen tempo tot zich nemen.
- zo vaak herhalen als ze willen.
- op hun eigen tijd en in hun eigen omgeving tot zich nemen.
De docent
- differentieert op snelheid van het begrijpen van de leerstof.
- levert maatwerk, want hij/zij kan ingaan op alle specifieke vragen.
- heeft de mogelijkheid om meer de rol van coach of aanstuurder van leerprocessen aan te nemen.
Wat heb je nodig?
Videomateriaal
Er zijn al heel veel bruikbare video's te vinden, maar er gaat veel tijd zitten in het vinden van de geschikte video's. Daarnaast is de kans groot dat niet de volledige video aansluit bij de leerstof of het leerdoel. Daarom is het zelf maken van video's (of eventueel alleen maar het knippen van bestaande video's) een oplossing hierbij. Het maken van video's kost wel erg veel tijd, zeker wanneer je net begint. Heb je al een powerpoint, dan is een programma als Debut (zie hieronder) mogelijk de oplossing om weinig tijd te investeren in het maken van de video. Andere programma's, zoals Explain everything, helpen je om op een eenvoudige manier een video in elkaar te zetten.
Opdrachten
Met video's alleen ben je er nog niet. Het doel is om de leerling in de les de stof te laten verwerken. Dit is mogelijk door middel van de huiswerkopdrachten die je normaal als huiswerk opgeeft, maar beter is het nog enkele opdrachten te bedenken die de leerlingen alleen kunnen maken wanneer ze de stof bestudeerd hebben, zodat ze kunnen controleren of ze deze kunnen toepassen met behulp van de opdrachten.
Er zijn al heel veel bruikbare video's te vinden, maar er gaat veel tijd zitten in het vinden van de geschikte video's. Daarnaast is de kans groot dat niet de volledige video aansluit bij de leerstof of het leerdoel. Daarom is het zelf maken van video's (of eventueel alleen maar het knippen van bestaande video's) een oplossing hierbij. Het maken van video's kost wel erg veel tijd, zeker wanneer je net begint. Heb je al een powerpoint, dan is een programma als Debut (zie hieronder) mogelijk de oplossing om weinig tijd te investeren in het maken van de video. Andere programma's, zoals Explain everything, helpen je om op een eenvoudige manier een video in elkaar te zetten.
Opdrachten
Met video's alleen ben je er nog niet. Het doel is om de leerling in de les de stof te laten verwerken. Dit is mogelijk door middel van de huiswerkopdrachten die je normaal als huiswerk opgeeft, maar beter is het nog enkele opdrachten te bedenken die de leerlingen alleen kunnen maken wanneer ze de stof bestudeerd hebben, zodat ze kunnen controleren of ze deze kunnen toepassen met behulp van de opdrachten.
Links naar informatie en voorbeelden
|
Links naar software
|
Ga terug naar Onderwerpen of Vaardigheden